SISÄLLYS > RAKENNE > Ellipsi > Lauseen verbiosan ellipsejä > Kysyviä konstruktioita > § 1196 Pitäisikö
se tehdä, ja jos, niin milloin?
§ 1196 Pitäisikö
se tehdä, ja jos, niin milloin?
Konditionaaliset ilmaukset esiintyvät kysyvissä elliptisissä konstruktioissa. Vakiintunut
ilmaustyyppi on vaihtoehtokysymystä seuraava ja jos
niin + hakukysymys. Siinä jos-lauseen
sisällöksi tulkitaan tuon vaihtoehtokysymyksen propositionaalinen
sisältö ja hakukysymyskin ymmärretään sen nojalla (a). Jos-jakso
saattaa sisältää myös finiittiverbin ilman laajennuksiaan (b).
(a)
Aiotaanko
korvauskysymykset ottaa huomioon lain uudistuksessa, ja jos ∅, niin miten ∅? (a)
| Pitäisikö niitä [hopeapajuja] leikata
ja jos niin milloin? (l)
| Onkin enemmän kuin mielenkiintoista nähdä, ryhdytäänkö
asiassa toimenpiteisiin ja jos niin minkälaisiin. (l)
(b)
Aion kysyä
heti ensimmäiseltä vastaantulijalta onko hän mahdollisesti nähnyt
Sipilää tänään ja jos on niin missä. (l)
| Puolenpäivän aikaan annamme tiedotteen, osallistutaanko
me ja jos osallistutaan, niin missä laajuudessa. (l)
| Jälleen herää kysymys, pitäisikö Suomen reagoida – –
tapahtumiin. Ja jos pitää, niin miten ja missä
vaiheessa. (l)
Kysymyssana voi esiintyä yksin edustamassa laajempaa lausetta
myös yhdysrakenteen ensimmäisessä osassa; jälkilauseena on tällöin
tyypillisesti mutta-lause. Ryhmässä (c)
kysymyssanan voi tulkita viittaavan myös taaksepäin (ellipsi täydentyy
siis edeltävästä jaksosta), ryhmässä (d) eteenpäin. Etenkin jälkimmäisessä
tyypissä tulkinta nojautuu pragmaattiseen päättelyyn.
(c)
Lasse siveli
hellästi kättäni – –. Työnsin hänen kätensä pois, en ymmärrä miksi ∅,
mutta tein niin. (k) [∅ = työnsin hänen kätensä pois]
| Loukkasin nivuseni alkulämmittelyssä. En ole varma miten,
mutta astuin kai kiekon päälle. (l) | Pystyimme
pitämään pelimme kasassa, ja lopulta me teimme sen. En tiedä miten,
mutta me teimme sen, – –. (l)
(d)
Hieno saavutus
myös rohkaisee ja kannustaa muita. En tiedä vielä miten ∅,
mutta – – uskon flamencon tuottavan jatkossa paljon uutta suomalaiseen
tanssi- ja musiikkikulttuuriin. (l) [∅ = flamenco tuottaa]
| Kukaan ei näyttänyt ymmärtävän miten,
mutta jäällä ja katsomossa kuopiolaiset nostivat kätensä ylös, tamperelaisten
pettymys humahti matalana huokauksena, voimakkaampana kuin vastapäisen
katsomon ilolaulu joka muistutti veisuuta. (k)
Yhdysrakenteen jälkiosa voi koostua pelkästä kysymyssanasta,
niin rinnasteisissa kuin adverbiaalilauseissakin. Hallitsevassa
lauseessa on kognitiivinen predikaatti kuten tietää, ymmärtää, on
kysymys tai jokin muu alisteisen kysymyslauseen kanssa
esiintyvä ilmaus. Kysymyssana edustaa lausetta (» § 1703).
(e)
Olin ymmärtänyt, että joku
nainen oli surmattu, mutta en tiennyt, kuka ∅. (k) [∅ =
oli surmattu] | – – oli selvää, että noutaja
tulee, kysymys oli vain milloin. (l)